Indsamling
Hvordan samle ind

Hvordan lave en indsamling i kirken?

Juridiske lovkrav til indsamling:

1. Kollekten kan foregå som stående indsamlinger eller lejlighedsvise indsamling (enkelindsamlinger).
  2. Optælling skal ske umiddelbart efter en indsamling til et specifikt formål og før pengene sendes til det godgørende formål.

3. Overførslen af kollekten afholdes af kirkekassen
  4. Udgifter i forbindelse med indsamlingen afholdes af kirkekassen.
  5. Hvert år udsender FKOF en vejledende indsamlingsliste til alle kirker. Bestemmelse om foretagelse af indsamlingen træffes af præsten.

Praktiske løsninger i indsamling:

1. Kirkebøsse i kirkerummet .
  2. Mobilepay eller andre elektroniske muligheder.
  3. Kurve der sendes rundt blandt menigheden.
  4. Ved indsamlinger, der ikke sker i kirkens bøsser eller via elektroniske betalingsløsninger, bør der være tilsyn med de indsamlede midler, mens indsamlingen foregår.

MobilePay og andre elektroniske løsninger til indsamling:

1. Der er færre og færre mennesker, der går rundt med kontanter på lommen. Derfor er det en rigtig god ide, at få lavet en MobilePay konto til kirkens kollekter og indsamlinger.

2. Ved elektroniske indsamlinger er indsamlingsmobilnummeret kirkens eget nummer til indsamlinger og ikke organisationens indsamlingsnummer.
  3. Indtil indsamlingen er afregnet skal beløbet stå på en særskilt konto.
  4. Der er samme regler for elektroniske indsamlinger, som ved kollekt ved kontanter. Derfor skal optællingen af indsamlingen ske umiddelbart efter den afsluttede indsamling, hvorefter overførslen til den pågældende organisation skal ske af en ansat i kirken.
  5. Der er ikke længere et krav om en indsamlingsbog ved hver kirke, men det indsamlede beløb skal dokumenteres.